Köpvillkor & Garanti

Följande allmänna villkor gäller för dig som privat eller företagskund hos Spakarps plantskola. När du genomför ett köp hos Spakarps plantskola godkänner du våra Köpvillkor i sin helhet samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter. Alla priser på hemsidan är angiva inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar ej fraktavgifter eller eventuella betalningsavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer. 

Kampanjpriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker om inget annat anges. Spakarps plantskola reserverar sig för prisändringar, slutförsäljningar och eventuella faktafel, så som eventuella pris fel, produktionsbeskrivningar, felaktiga lagersaldon samt färgavvikelser. Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumentlagstiftning.

Spakarps plantskola förbehåller sig rätten att när som helst ändra på allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan. 

Lagersaldo

Lagersaldo visar om en vara finns i lager, lagersaldo är endast en prognos. Då Spakarps plantskola även är en fysisk butik kan lagersaldot snabbt ändras, och varans tillgänglighet kan inte garanteras.  Om du beställt en vara som tagit slut i lager, förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande varor.

Etableringsgaranti

Spakarps plantskolas etableringsgaranti gäller för fleråriga vedartade buskar, träd, häckväxter, rhodedendron, barrväxter, rosor, fruktträd, bärbuskar och klängväxter.

Etableringsgarantin gäller för:

Vårköp mars-maj inom 3 månader

Sommarköp juni-augusti inom 2månader 

Höstköp september-november senast 1 juni nästkommande år

Om förfarandet misslyckats och köpt växt inte vill vegetera trots att ni följt våra råd bör du låta växten stå kvar och kontakta oss.

Garantin gäller inte för:

Perenner, krukväxter och säsongsblommor

Prisnedsatta växter

Väster som blir skadade vid transport

Bristfällig skötsel, såsom dålig vattning

Planteringar i krukor, urnor, cementrör och sjösten

Sjukdomar, skadedjur och viltskador efter plantering

Vinterskador såsom tjältorka

Vissnesjuka på storblommig clematis

Felaktigt planteringsdjup eller dålig dränering

Är ni osäkra vid planterings förfarandet så går det bra att kontakta oss, rådfråga våra duktiga trädgårdsmästare. 

Spara alltid kvitto och garantisedel! 

Ångerrätt och returer

Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt på tillbehör och inredning utan att du som konsument behöver ange skäl för detta. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skick kan minska i värde med upp till 100%.

Växter, lökar, knölar, fröer och varor med nedsatt pris omfattas inte av ångerrätten. 

Den lagstiftade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar. Med hänvisning till §11:4 Distanshandelslagen (DAL) gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger därav är växter, lök och frö undantagna ångerrätten. 

Om du vill ångra ditt köp ber vi dig att kontakta order@spakarp.se Tiden för ångerrätten börjar gäller från den dagen då du emottog varan vid leverans. Var noga med ordernummer, fullständigt namn och kontaktuppgifter. Du som kund står för returfrakten vid utnyttjande av återköp i e-handeln. Efter registrerad returförfrågan kommer du via mejl få instruktioner angående ditt ärende. Som kund ansvarar du för produkten tills det at den mottagits av vår returavdelning, vilket innefattar risken att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Se därför till att paketera väl. Alla returer ska skickas som företagspaket direkt till oss Spakarps plantskola Spakarp 1 575 94 Eksjö. Vi godkänner inga returer som görs till utlämningsställen. 

Öppet köp i butiken

Vi har 7 dagars öppet köp och bytesrätt vid köp i vår fysiska butik. Öppet köp gäller ej växter, knölar, lökar, fröer, varor med nedsatt pris och presentkort. Varorna ska lämnas tillbaka i ursprungligt skick med prislapp kvar. Medtag ditt kassakvitto.

Reklamation

Vill du reklamera en produkt eller växt kontaktar du kundtjänst via mejl till order@spakarp.se

Vid köp av växter online måste man ha förståelse för att växter som köps i vila (tidig vår) kan starta/vakna under transport. När du då planterar ut dem kan de få frostskador. För att undvika frostskador kan man täcka sig växter nattetid när det är risk för frost. 

Vid köp under vår/sommar med växter som lövat ut och packats i kartong måste man ha förståelse för att de kan/kommer få gul-bruna blad. Detta då de legat mörkt ett antal dagar. Plocka bort de gula bladen och låt växten stå lite skuggigare några dagar för att låta vänja dem vid ljuset igen. Nya blad kommer ut igen på några veckor. Allt beror på hur fort du hämtar ut din vara. 

Vid öppnade av paket med växter är det alltid bra att öppna kartongen och sedan låta den stå någon timme för att på så sätt låta växterna acklimatisera sig på ny temperatur. Spakarps plantskola skickar växter på måndagar och tisdagar för att du ska hinna få din leverans innan helgen, detta för att växterna inte ska ligga packade i kartong för lång tid. 

Spakarps plantskolas växtgaranti innebär att du får en frisk och sortäkta planta. Du har 3 dagar på dig efter att du mottagit din växt reklamera plantan om den har ohyra (gäller ej bladlöss) eller sjukdom. Har du fått fel sort har rätt att reklamera växten i upp till 3år. Vid reklamation kontaktar du oss via order@spakarp.se och anger ordernummer och namn, skicka med bilder på växten du vill reklamera och beskriv orsaken till att du vill reklamera växten. Invänta sedan vidare instruktioner angående ditt ärende via mejl. Vid godkänd reklamation erbjuds en ny likvärdig växt om möjligt. 

Transportskador 

Vi på Spakarps plantskola kontrollerar alltid att de varor och växter håller högsta kvalitet innan vi skickar dem. De växter som beställs är genomvattnade innan de packas. Om emballaget på din leverans har synliga skador vid leverans, ber vi dig att fotografera skadorna innan du öppnar det. Detta för att vi på Spakarps plantskola ska ha möjlighet att reklamera försändelsen till transportföretaget. Om varorna har fått transportskador så kontakta omgående oss via order@spakarp.se och senast inom 3 dagar efter att du mottagit din försändelse. Alla eventuella skador ska dokumenteras tydligt och bifogas som bilder till vår kundtjänst. 

Fabrikationsfel

Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. För att Spakarps plantskola ska ansvara för felet på varan krävs det att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns där redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid som ursprungliga fel, som Spakarps plantskola åtgärdar utan kostnad för dig. 

Spakarps plantskola saluför alla elartiklar med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Spakarps plantskola står då för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel. En kortslutning eller en defekt på termostat räknas inte som ursprungligt fel. Spakarps plantskola tar inte ansvar för fel som uppkommit på grund av skada, slitage eller vanvård. Till sådana varudefekter räknas exempelvis sprickor i produkten eller söndersliten sladd.

Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Spakarps plantskola inte har någon nöjdhetsgaranti. Länk till Eu:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här. 

Vissa krukor kan läcka igenom fukt/vatten, så har du en känslig yta rekommenderar vi alltid att du ställer den på ett plastfat. Spakarps plantskola tar ej ansvar för eventuellt bord/underlag som blivit skadat då krukan släppt igenom fukt/vatten.